Aktuálně provozujeme několik modelových kolejišť. Naším nejrozsáhlejším projektem je segmentové kolejiště v modelovém měřítku H0, které t.č. má bez mála 80 metrů, a skládá se z jedné hlavní „D2“ a jedné vedlejší „D3“ (lokálkové) trati. Trať je jednokolejná a provoz se zde řídí telefonickým dorozumíváním (nabídkou, přijetím a odhláškou vlaku). Pro efektivnější řízení provozu byla zastávka Jakubčice-Podhradí (spojena s hláskou Jakubčice) rekonstruována na výhybnu se zastávkou, což umožňuje křižování vlaků a odlehčilo to provoz zejména v přilehlé stanici Raspenín. V nejbližší době chystáme stavbu naší největší železniční stanice Dalešín (t.č. ji provozujeme jako stanici skrytou), ke které bude připojeno velké lokomotivní depo se dvěma halami, rotundami (starou – parní, a novou – motorovou), dále do stanice Dalešín budou zaúsťovat dvě vlečky (DACHEZA – Dalešínské chemické závody, n.p.; a FUD – Fučikův důl, n.p.)
![](https://zelmo.cz/wp-content/uploads/2019/09/62235358_204548447128477_4782304337290330112_n.jpg)
železniční přejezd se závorami.
Ještě před pár lety jsme na tom
samém místě mohli vidět závoráře, jak obsluhuje závory mechanické.
![](https://zelmo.cz/wp-content/uploads/2019/09/65883680_202726623977326_8959281468555657216_n.jpg)
842 002 čeká na křižování
ve Výhybně se zastávkou
Jakubčice-Podhradí
![](https://zelmo.cz/wp-content/uploads/2019/09/66282159_208182903431698_1368752561942691840_n.jpg)
![](https://zelmo.cz/wp-content/uploads/2019/09/65526497_202184420698213_3612844996685725696_n.jpg)
![](https://zelmo.cz/wp-content/uploads/2019/09/65165922_202164747366847_6481849808582606848_n.jpg)
Dalšími kolejišti jsou menší panelová kolejiště, které staví především náš kolega Ivan. Na těchto kolejištích je kombinace modelové železnice různých měřítek (N 1:160, TT 1:120 a N 1:160) a papírových modelů.
![](https://zelmo.cz/wp-content/uploads/2019/09/P1080272-1024x680.jpg)
Rozestavěné kolejiště, tentokráte v modelovém měřítku H0 (1:87). Opět v kombinaci s papírovými modely (v popředí už dokončené stavby radnice s věží a nádraží)
Naše „trenažérové“ kolejiště, kde se mohou prohánět modely všech tří základních modelových velikostí (H0, TT a N).
Dalším naším projektem je tzv. mobilní kolejiště, se kterým se prezentujeme na hostitelských výstavách. Spolupracujeme mj. s Dopravním podnikem Ostrava, Vagonářským muzeem ve Studénce, s papírovými modeláři „Ostravan“, plastikovými modeláři z Ostravy (Fox model) a Kopřivnice (Model Kit Show), Moravskoslezským muzeem železničním z Ostravy atd.
Pár momentek z mobilního kolejiště:
Singrovky v Želmově
Hektor posunujeČekají na svůj vlak Rosnička „zaskakuje“ Motorák M262 a „švestky“ Mn v čele s T 478.1 Mn projíždí Želmovičky Stanice Želmov „Kredenc“ a „Singrovka“ Křižování M152 a M240 Posun na točně M296 v Želmovicích Zastávka Želmovičky Večerní nádražní idyla Kolejová váha v Želmově Prohlížecí jáma a Spitznerův vodní jeřáb v Želmově
Naše mobilní kolejiště mělo „premiéru“ v Kopřivnici na Model Kit Show 2019
Dalším, a divácky velmi oblíbeným kolejištěm, je zahradní železnice v modelové velikosti „G“ (1:22,5), která t.č. má dva okruhy, po nichž se projíždějí dvě parní soupravy.
Jede jede mašinka, kouří se jí z komínku … Na „G“ kolejišti provozujeme aktuálně 2 soupravy Modelová velikost „G“ je považována za železnici zahradní, proto ji lze bez obav provozovat i venku (i když za deště doporučujeme zajet do depa …)